[Š]iandien yra madinga mokyti kitus gyventi. Užtenka perskaityti vieną kitą dvasinio tobulėjimo knygą, savo socialinio tinklo paskyroje pasižymėti žymą „asmeninio tobulėjimo mokytojas“, įkelti keletą vaizdo filmų su asmeniniais mokymais ir neatremiama charizma, reguliariai pasidalinti giliomis citatomis ir galbūt sulauksi kvietimo išstoti prieš plačiąją auditoriją, nes kaip tik kokiam renginiui reikia užpildyti „langą“.
Galima išvedžioti, kad kiekvienas mūsų sutiktas žmogus daugiau ar mažiau mus moko, bet kai sąmoningai ieškai išminties, tinkamo mokytojo pasirinkimas tampa kur kas didesniu iššūkiu, nei galima įsivaizduoti. Sakoma, kai mokinys pasirengęs, pasirodo mokytojas. Tačiau pasirengusiam mokiniui reikia pasirengusio mokytojo.
APIE MOKYTOJO ATSAKOMYBĘ IR DEGTUKUS
Būti mokytoju – tai pirmiausia didžiulė atsakomybė, nes tai neišvengiamai susiję su kito asmenybės kaita, prasmės paieškomis. Mokytojo ieškantis žmogus yra nuostabus: jis yra labai stiprus savo ryžtu atrasti prasmę ir tiesą. Kita vertus – be galo pažeidžiamas, nes būtent nuo mokytojo labai daug priklauso, kur link pasukti.
Tikras mokytojas jus lydės, palaikys ir rems, tačiau nepririš prie savęs. Kiekvienas yra laisvas pasirinkti, nes tik laisva valia pasirinktas kelias ir ieškojimai galop atveda į išmintį ir duoda geriausių rezultatų.
Tikras mokytojas supranta teikiamų žinių galią ir su žiniomis elgiasi atsakingai. Gyvenime pasitaiko atvejų, kuomet gana jautrios psichikos žmonėms suteikiamos žinios, kurios veikiau ne padės, o sužalos. Nes žinios – tai galia, kuri turi būti dalinama atsakingai, įsitikinus, kad mokinys žinos, ką su jomis daryti. Juk ir vaikui duodame degtukus, tik įsitikinę, kad jis tikrai žino, kad žaisti su degtukais šiukštu nevalia.
PATIRTIES NESUKLASTOSI
Kiekvienas sutiks, kad gero mokytojo norisi klausytis, jis jaučia auditoriją, jos nuotaiką ir ją atliepia, parinkdamas atitinkamą informaciją ir metodus, tačiau nemanipuliuoja klausytojais. To nepasieksi be patirties, gilaus temos ar praktikos suvokimo, komunikacinių gebėjimų ir pagaliau – svarbiausio ir pirminio mokytojo motyvo stoti prieš auditoriją – tai noras skleisti ir dalintis žiniomis.
Prieš renkantis mokytoją, vertėtų pasidomėti, ar paskaitos ir praktikos yra jo nuolatinė veikla ar tiesiog papildomas užsiėmimas, tebūnie ir labai mėgstamas. Aišku, pasakyti, kiek metų tuo turėtų būti užsiimama – vieno skaičiaus nėra, tačiau jeigu rimti renginio organizatoriai imasi rinki lektorių komandą – tai turėtų būti ne mažiau penkerių metų.
Mokytojo statusas suteikia pasitikėjimą avansu, todėl labai svarbu, kad asmuo, besidalinantis žiniomis, pats gyventų tuo, ką kalbą. Nes niekas taip neįkvepia nei asmeninis pavyzdys.
ŽINO IŠ KUR ATEINA PATS
Geriausias mokytojas yra tas, kuris pats jaučiasi esąs nenutrūkstamame mokymosi procese. Kuris ne užsideda visažinio kaukę, o pats supranta, kad mokytojas – kaip upė. Tik tekančiame vandenyje visada švarus vanduo. Todėl toks mokytojas pats nuolat mokosi ir gilina savo žinias bei įgūdžius, o jo mokymas pagrįstas moksliškai arba ilgalaikėmis tradicijomis. Žinių jis semiasi iš savo mokytojo, gerbia jį ir pats kukliai prisiima mokinio vaidmenį.
Esame tokių, kurie bando integruoti kelių mokytojų žinias ir sukurti savo „produktą“. Vis dėlto, išmintis turi savo tikrąsias ištakas, visa kita – tikėtina, gana subjektyvios improvizacijos.
IŠ LŪPŲ Į LŪPAS
Nėra ir nebus geresnių argumentų apsilankyti pas vieną ar kitą mokytoją – nei atsiliepimai tų, kurie lankėsi jo paskaitose ar užsiėmimuose. Šiandien informacija sklinda žaibo greičiu. Todėl jeigu lektorius rekomenduojamas viešoje erdvėje, turi gausų būrį pasekėjų – vertėtų atkreipti į jį dėmesį.
Vis dėlto, pulti stačia galva irgi nevertėtų, kaip ir nusivilti, jei mokytojas neatitiko jūsų lūkesčių. Ir net jeigu jūsų geriausias draugas tvirtina, kad šis mokytojas pakeitė jo gyvenimą – galbūt tai yra jo gyvenimo kelio galimybė, o ne jūsų. Tad jeigu jaučiate, kad mokytojo žodžiai neatliepia jūsų suvokimų, jis nėra jūsų mokytojas arba tam dar neatėjo laikas.
TRIS KARTUS PAMATUOK, TADA RINK
Šiandien kiekvienam ieškančiajam savęs siūloma daug galimybių. Tiek daug, kad kartais gali pasimesti informacijos gausoje. Sprendimą siūlo renginiai, suburiantys kuo didesnį būrį mokytojų tam tikru metu strategiškai patogioje vietoje. Vis labiau populiarėja tradicija vienam, su bičiuliais ar šeima dalį atostogų skirti patyriminiams suvokimams, grįžimui į save, kitokios kokybės buvimui. Vis dėlto, neretam yra pasitaikę situacijų, kai apsilankę viename ar kitame renginyje, kurio organizatoriai žadėjo gausų būrį puikių specialistų, išėjo nusivylę, nes publika akivaizdžiai buvo imta kiekybe, o ne kokybe.
Todėl jeigu norite likti patenkinti, pasidomėkite, kaip organizatoriai renka savo lektorius. Atsakingai renginio kokybę vertinantys rengėjai visada remsis ne vien rekomendacijomis ar lektoriaus noru dalyvauti, bet ir patys iš anksto įvertins mokytojo kandidatūrą: peržiūrės visas prieinamus vaizdo ir garso įrašus, pasidomės jo veikla ir skelbiamomis žinutėmis viešojoje erdvėje, jo gyvenimo būdu ir atitikimu tiesoms, kurias dėsto. Idealu, jeigu gyvai apsilankoma mokytojo paskaitose ir užsiėmimuose, įvertinant jo ir publikos santykį, skelbiamos informacijos „svorį“ ir vertybinį atitikimą organizuojamo renginio koncepcijai.
Neretai renginių organizatoriai mėgsta pasikviesti lektorių, esančių „ant bangos“. Aišku, tai priduoda pridėtinės vertės, tačiau ne mažiau svarbu įsitikinti, ar lektorius tinkamas konkrečiam renginiui ir auditorijai.
IR PRADEDANTIEMS, IR PAŽENGUSIEMS
Dažnai sporto klubuose treniruotės įvertinamos atitinkama žyma nuo pradedantiesiems iki profesionalams. Tas pats galioja ir renkantis vidinę „mankštą“. Gana paprasta, jeigu tikslinė auditorija gana „vientisa“: tarkim visi yra profesionalūs jogai arba teisininkai. O ką daryti, jei į vieną vietą susirenka absoliučiai skirtingų patirčių ir statuso žmonės? Atsakingas ir profesionalus renginio organizatorius žino savo dalyvius ir stengiasi jiems pasiūlyti įvairaus lygio užsiėmimų: tai ypač svarbu naujokams, kurie dar tik pradeda savo kelią, taip pat ir tiems, kurie patys skiria daug dėmesio asmenybės tobulėjimui, todėl į renginį vyksta tik įsitikinę, kad gaus apčiuopiamos naudos ir vertingų žinių, o ne vien kartoti to, kas jau žinoma.
Ką gi, atrodo, jūs jau gana gerai pasirengę sutikti savo mokytoją. Sėkmės :).