Kristina Bondar teigia, jog sąmoninga mityba – tai lengviausiai prieinamas ir paprasčiausiai paruošiamas sveikos gyvensenos receptas.  Mitybos specialistės, „Cukraus detokso“ autorės ir Masters of Calm lektorės sukurta programa šiomis dienomis daugybei žmonių padeda atrasti darnų santykį su savimi, savo organizmu bei keisti įpročius. O pati Kristina prisimena, jog pradėjo taip pat, kaip ir į ją besikreipiantys žmonės – nuo noro gyventi sveikiau ir aktyviau.

 

SĄMONINGUMAS – TAI ŽODIS, BESIPLEČIANTIS Į BENE VISAS GYVENIMO SRITIS. PASTARUOJU METU JIS PASIEKĖ NET IR MITYBĄ. GAL GALITE PAPASAKOTI, KĄ REIŠKIA SĄMONINGAI VALGYTI?

Žodis „sąmoningumas“ turi daug interpretacijų, kartais – net manipuliacijų. Iš tikrųjų tai reiškia gryną veiksmų suvokimą bei priėmimą. Kažką darydami, galime savęs paklausti: ar aš nuoširdžiai suprantu, ką darau?

Tiesa, mes mėgstame sau meluoti, ir darome tai dažnai. Tačiau jeigu neieškome pačios patogiausios ir lengviausios išeities, o žiūrime, kas iš tikrųjų yra naudinga – tuomet galime pasirinkti teisingai. Sąmoningumas maiste yra lygiai tas pats.

Svarbu suprasti, kaip maistas veikia mūsų organizmą, kaip jis reaguoja į vienus ar kitus produktus ir kokios yra to pasekmės. Sąmoningumas maiste – tai atsakomybė, kurią žmogus prisiima prieš savo organizmą.

 

NUO KO PRASIDEDA SĄMONINGOS MITYBOS RECEPTAS? AR SVARBU MAISTO GAMYBOS PROCESAS, APLINKA, ĮRANKIAI, INDAI AR NET MUS SUPANTYS ŽMONĖS?

Nors dažnai skiriame marias laiko pokalbiams apie sveiką mitybą ir maisto gamybą namuose, retai  aiškinamės kaip vieni ar kiti produktai veikia mūsų savijautą. Mes taip pat nerandame laiko apsvarstyti, kaip reaguojame į aplinką, kurioje esame, santykius su aplinkiniais žmonėmis. Pirmas žingsnis – tiesiog atsitraukti nuo rutininių darbų ir pažiūrėti į pačią esmę. Ieškoti informacijos, surasti ją, vėliau ir patikrinti. Mūsų savijauta, mūsų kūnas – geriausias to indikatorius. Jeigu išmokstame klausyti savo kūno – jis mums viską pasako.

Apskritai, mitybos keitimas yra pirmas žingsnis kažką keičiant savo gyvenime. Kartu jis – ir pats dėkingiausias, nes dėl jo mūsų kūnas atsistato ir pradeda su mumis komunikuoti, pasakydamas, kas yra naudinga, o kas ne. Suvalgę kažkokį patiekalą ar produktą, mes apsunkstame arba jaučiamės lengvai.

Lengvesnė mityba – lengvesnis ir kūnas. Tada visi vidiniai resursai nėra skiriami virškinimo procesui ar nuolatiniam toksinų šalinimui. Galime pasitelkti juos, siekdami kitų dalykų, aukštesnių tikslų.

Būna taip, kad žmonės perskaito kažkokių taisyklių rinkinį ir bando jį taikyti visiškai aklai. Žinoma, taisyklės yra svarbios, bet su ta sąlyga, kad jų „nenupilame“ tiesiai iš vadovėlių, o pajaučiame širdimi. Tikiu, mes galime save išmokyti tiesiog jausti: ar tinkamoje aplinkoje valgome, su kokiais žmonėmis vakarieniaujame šiandien, apskritai, su kokiais žmonėmis norime būti. Ir tuomet valgio paruošimo procesas gali virsti tokiu, kokiu mes mėgaujamės, ir į kurį mes įdedame savo gerą energiją ir ją perduodame kitiems žmonėms.

 

Sąmoningumas maiste – tai atsakomybė, kurią žmogus prisiima prieš savo organizmą. 

 

AR SĄMONINGA MITYBA GALI BŪTI KELIAS Į DIETŲ PABAIGĄ IR TAIKĄ SU MAISTU?

Taip, žinoma. Mintys apie dietą prasideda tada, kai esame nepatenkinti savimi, savo kūnu. Tada mes pasąmoningai ieškome būdo, kaip kažką pataisyti savyje. Tačiau dietos neveikia dėl daugelio priežasčių, viena iš jų – tai represinė bei prievartinė priemonė  nubausti save. Sakome: „Dabar šito nevalgysiu, ir šito man negalima“.

Laikydamiesi dietos perskaitome instrukciją, tačiau nesuprantame, kodėl tai reikia daryti. Galiausiai žmonės palūžta, nes neberanda tame motyvacijos. Jie atima iš savęs tam tikrą nusiraminimo šaltinį, kuris dažniausiai yra emocinė priklausomybė nuo maisto produktų. Labai svarbu pabrėžti, kad ši priklausomybė visų pirma signalizuoja į mūsų turimą vidinę įtampą.

Dieta sprendžia tik pasekmes, bet nepašalina įtampos šaltinio. Jis taip ir lieka viduje. Dieta tampa tik dar viena streso priemone. O su laiku tas stresas tik didėja, susikaupia į vieną sistemą ir dar labiau mus spaudžia. Tai pagrindinė priežastis, dėl kurios žmonės palūžta.

Bet yra ir kitas kelias – kai žmonės sąmoningai nusprendžia laikytis dietos. Kai jie gilinasi ir kaupia žinias apie tai, kaip vienas ar kitas produktas veikia kūną ir savijautą. Pradėdami kapstytis savo viduje ir bandydami atsakyti į klausimus, kodėl maisto priklausomybė atsirado ir kodėl kankiname savo kūną, žengiame stabilesniu keliu. Pradedame girdėti savo kūną. Viską darantiems sąmoningai niekada neprireiks dietų, nes sąmoningumas yra daug daugiau negu dieta.

 

KAIP (NE)SĄMONINGA MITYBA SUSIJUSI SU KITOMIS GYVENIMO SRITIMIS?

Tai yra kaip uždaras ratas! Neteisinga mityba ir emocinė priklausomybė nuo maisto atsiranda iš vidinės įtampos. Iš neišspręstų problemų, pavyzdžiui, streso, kurio nėra kaip kitaip paleisti. Tada mes pradedame valgyti neteisingai: cukrus, greitas maistas, kurie padeda nusiraminti penkioms minutėms. Žinoma, toks maistas apsunkina mūsų kūną. Organizmas visus savo resursus ir energiją skiria virškinimo procesui, nes jam sunku. Tuomet atsitinka stebuklingas dalykas – mūsų smegenys netenka energijos galvoti apie tas problemas, kurias nešioja savyje, tuo tarpu protas gali pailsėti nuo problemų. Tai išties didelė kūno apgaulė, jeigu apie ją nieko nežinome.

Kai tas užburtas ratas sukasi – kūnas nuolatos dirba, kad mus išvalytų nuo „nuodų“, t.y. vykdo trumpus sąmonės aptemimus. Tai galima sulyginti su rūku mūsų smegenyse. Kas blogiausia, šis rūkas mums dažnai trukdo pamatyti pasaulį tokį, koks jis iš tiktųjų yra. Pakeitus mitybą žmonės dažnai pastebi, kad  gyvenimas tiesiog prašviesėja. Jie pamato daugiau dalykų. Jie pamato savo aplinką ryškiau, aiškiau. Ir būtent dėl to žmonės tęsia pokyčius sveikoje gyvensenoje, sveikoje mityboje, net santykiai su žmonėmis pasikeičia. Resursai nebemetami tik kūno gelbėjimui, o gali būti panaudojami kažkam daugiau.

Sąmoninga mityba 

DAŽNAI PADIDĖJA IR FIZINIS AKTYVUMAS, TIESA? KŪNAS PASIDARO LENGVESNIS, NEBENORI GULĖTI?

Taip, žinoma, ir daugiau laiko atsiranda – žmonės pradeda ankščiau keltis. Tą laiką galima kažkam panaudoti: gal išbandyti kažkokį fizinį aktyvumą, galbūt meditaciją. Kol mūsų kūnas yra apsunkęs, kol valgome perdirbtus mėsos produktus, saldainius – gili meditacija iš principo yra fiziškai neįmanoma. Tik kai savo kūną išlaisviname nuo nesveiko maisto pasirinkimų, galime savo veiklą nutaikyti į aukštesnius siekius.

 

KOKIAIS RITUALAIS REMIASI SĄMONINGA MITYBA? GALBŪT NET LAIKAS, KURIUO GERIAUSIA VALGYTI?

Labai svarbus laikas, kada valgome. Ypač jis aktualus vakare.  Virškinimo sistema eina miegoti aštuntą valandą, nepriklausomai nuo to, kada mes valgome ar einame miegoti. Viską, ką mes suvalgome po septintos, po aštuntos valandos, nebėra suvirškinama iki ryto, o stovi mūsų žarnyne ir išskiria toksinus, vyksta puvimo procesai, nuodijantys mūsų organizmą.

Sąmoningame valgyme taip pat labai svarbu žiūrėti į savo maistą. Gaila, retai tai prisimename. Šiais laikais valgydami dažniausiai žiūrime į televizorių arba telefoną, kažką kalbame arba apskritai traukiame maistą iš maišelio, net nematydami, kas jame yra. Iš tikrųjų, pradėti pietus reikėtų taip: atsisėdus apžiūrėti savo maistą lėkštėje, jį įvertinti, juo pasidžiaugti, ir tik tada kibti į šaukštą. Valgant visą dėmesį skirkite valgymui. Kartais net nepastebime, ką ir kiek suvalgėme, todėl sotumo jausmas neateina taip greitai, kaip turėtų.

Dar viena nuostabus ritualas – padėkojimas prieš pradedant valgyti. Atliekant šį ritualą maistas tarsi pagerėja, ir santykiai su žmonėmis sušyla. Tai sujungia žmonių širdis. Toks paprastas dalykas, kaip valgymas kartu, dėkingumas už maistą ir galimybę susitikti, sukuria ypatingą ryšį tarp žmonių. Šis ryšys – nenutraukiamas.

 

KAIP PATI SUSIDOMĖJOTE SĄMONINGA MITYBA? AR TAM ĮTAKĄ PADARĖ ASMENINĖ PATIRTIS?

Mitybos sritis man visad buvo įdomi, tačiau domėdamasi nuolat susidurdavau su prieštaringa informacija. Nusprendžiau, kad vis dėl to turi būti kažkokia viena tiesa. Kalbant apie mitybą yra labai populiaru viską komplikuoti, tačiau kuo paprasčiau į tai pažvelgiame, tuo geriau viskas sprendžiasi. Aš tai supratau, kai pradėjau ieškoti informacijos, kuri yra moksliškai pagrįsta. Jeigu kalbėtume jausminius, jutiminius, dvasinius dalykus – viskas veikia tais pačiais dėsniais.

Pajutau, kad tikriausiai ir kiti žmonės susiduria su panašia problema, kai jie nusprendžia keisti savo gyvenimą, bet neįsivaizduoja nuo ko pradėti. Pradėti galima nuo pačio paprasčiausio dalyko – nuo to, kas lengviausiai prieinama ir pasiekiama. Taip aš nusprendžiau viską sudėti į cukraus detokso programą, tikėdama, kad tai gali būti tie vartai, kurie atvers žmonėms naujas pradžias. Ir niekada negalvojau, kad tai bus taip veiksminga. Kiekvieną dieną gaunu šimtus atsiliepimų iš žmonių, kuriems pavyksta vis sąmoningiau valgyti. Mane tai be galo džiugina.

 

KĄ PIRMIAUSIA REKOMENDUOTUMĖTE ŽMONĖMS, KURIE NORI ŽENGTI MAŽĄ ŽINGSNĮ POKYČIŲ LINK?

Pradėkite nuo maisto.  Tai yra lengviausia pradžia. Žinoma, galima bandyti nuo kitus dalykus: meditaciją, fizinį išbandymą, dvasines praktikas, bet tai – kur kas sunkesnis kelias. Mano patyrimu, lengviausiai pokyčiai ateina per maistą. Kartais juk galime sau leisti pradėti nuo paprasčiausio.

 

Grįžti į tinklaraštį

shares